===================================================
Projekt
Programu (software) do
obsługi
Zamówień Publicznych
===================================================
Szanowni Developerzy, Projektanci Software
oraz Drodzy Czytelnicy,
W życiu zawsze staram się być "konkretnym człowiekiem", tzn. staram
się, aby nie przeznaczać cennego czasu na nieuzasadnione, wylewne
opisywanie czegoś, co może być skompresowane do kilku zdań - a co nadal
przekazuje sens i treść myśli, o którą chodzi autorowi. Dlatego też
zachęcam do zapoznania się z poniższym treściwym i mam nadzieję
pozbawionym bezcelowego przedłużania projektem. Cenię i Wasz czas i
swój. Cenię ludzi, którzy zbędnie nie marnują czasu innych dlatego sam
staram się, aby wszystko co piszę był możliwie jak najbardziej treściwe.
Tak się składa, że jednym z licznych moich zamiłowań jest różnorakie
oprogramowanie - czyli "dusza" komputera. Niestety sam przeznaczyłem
swoją młodość (pomiędzy 20-30 rokiem życia) na zupełnie inne dziedziny
życia i nie miałem możliwości zostania programistą.
Chciałbym jednak, aby ktoś z Państwa, jeśli posiada firmę
software'ową lub możliwości zainteresował tym projektem kogoś, kto
zechciałby przekuć ów projekt w realny program.
Pracując przy organizacji Zamówień Publicznych zorientowałem się,
jakie dane i jaki program jest konieczny do stworzenia narzędzi, które
usprawniłyby i przyspieszyłyby proces tworzenia oferty składanej przez
przedsiębiorstwa.
Zachęcam do zapoznania się z moim projektem i jeśli zainteresuje
Państwa taki projekt - chętnie podejmę aktywną współpracę przy jego
tworzeniu.
Oczywiście jak przy każdym moim projekcie/pomyśle również tutaj
zaznaczam, że NIE mam pojęcia, czy tego typu programy istnieją na
polskim rynku. Nie korzystałem przy tworzeniu niniejszego projektu z
ŻADNEGO ewentualnie istniejącego programu, pomysłu - wszystko jest
absolutnie moim pomysłem "od A do Z". Ponieważ nie miałem uprzednio
nigdzie możliwości realizowania jakiegokolwiek projektu software -
wszystko muszę więc tworzyć niejako od nowa, dlatego proszę o ewentualną
wyrozumiałość zaawansowanych developerów-programistów, którzy będą
czytać poniższy projekt, jeśli mój projekt będzie zawierał kolejność
odmienną od nieznanych mi dzisiaj standardów, bądź też będzie miał
jakieś elementy niewystarczająco dopracowane, bowiem widzieć coś przed
oczami i w umyśle to jedno - a przelać to na papier lub ekran komputera
to zupełnie inna sprawa.
Dominik Myrcik
Boronów, 15 marca 2010
===================================================
[Kliknij na rysunek, aby zobaczyć jak ma wyglądać program]

Rys. Mój przykładowy wygląd okna Programu - jest to tylko
przykład, proszę nie przywiązywać zbyt wielkiej wagi do powyższego
hipotetycznego wyglądu - a do zadań i celów dla jakich program jest
pomyślany. Wiadomo przecież, że wygląd, rozmieszczenie okien, ikon,
modułów można dowolnie zmieniać.
Przeznaczenie programu.
Celem programu, który Państwu przedstawiam
jest maksymalna możliwa automatyzacja, przyspieszenie, segregowanie i
archiwizowanie dokumentacji przetargowej, która czasem sięga kilkuset
megabajtów, zawierając cenne dane. Powracanie do zamkniętych przetargów
i sięganie wstecz po najdrobniejszą informację jest kłopotliwe - teczki
z dokumentami puchną w zastraszającym tempie, jeśli firma składa oferty
do dużej ilości przetargów. Program, jaki Państwu proponuję
najważniejsze informacje miałby dostępne tylko po 1 kliknięciu na dany
przetarg, a przede wszystkim, program miałby bardzo ważną zaletę: każdy
miałby wgląd w bazę danych, co w przypadku tak ważnego działu w
przedsiębiorstwie czasem okazuje się kluczową sprawą - co bowiem w
sytuacji, kiedy takim działem zajmuje się jedna osoba - a druga tylko
chwilowo ją zastępuje i nagle potrzebuje wyszukać newralgiczne dane?
Przygotowanie oferty przetargowej jest stresogenne, męczące i
wymagające olbrzymiego skupienia. Bardzo łatwo można popełnić błąd
poprzez rutynę lub niedokładne zapoznanie się z dokumentacją. Ten
program odciąża pracownika, jego umysł przynajmniej w kontekście
przymusu pamiętania o szczegółach przetargu - to
program przejmuje funkcje niepotrzebnie
obciążające pracownika.
ZALETY PROGRAMU:
- Wyraźna oszczędność czasu
(czas dotarcia do informacji)
- Znaczne ułatwienie
organizacji przetargu
- Posegregowanie i archiwizacja
przetargów
- Skrócenie czasu przygotowania przetargu (co oznacza, że dana
osoba przygotowująca przetarg może ich
przygotować więcej w 1 dniu roboczym)
- Migrowanie stanowiska pracy na pozostałe stanowiska - to znaczy
w przypadku różnych okoliczności program
mogą obsłużyć osoby niezwiązane z działem przetargów -
stąd też dostęp do podstawowych informacji i dalsze funkcjonowanie
firmy nie jest zakłócone
- Prostota, funkcjonalność, modułowość -
oto źródło sukcesu
- Przyjazny i prosty interface
- Gotowe wzory dokumentów i
pism - kolejna oszczędność czasu
- WAŻNĄ zaletą programu
jest, że posiada on w sobie użyteczne moduły, które same w sobie
mogą być pod-programami.
- Program daje szefowi kontrolę
i wgląd w stan przetargów - daje narzędzie do planowania, czerpania
informacji.
WADY
- Konieczność przeznaczenia do kilkudziesięciu minut pierwszego
skonfigurowania programu (ustawienie folderów, dokumentów, wzorów,
ikon, narzędzi)
Funkcje.
Po uruchomieniu program ma wyświetlać standardową belkę z narzędziami
znanymi z innych programów (np. menu Plik, Edycja, Narzędzia, itd. itp).
Pod belką główną, znajduje się okno właściwe z posegregowanymi
przetargami - najwyżej znajduje się najbardziej ostatni przetarg,
poniżej przedostatni itd. Pomiędzy belką z podstawowymi ogólnie znanymi
narzędziami a listą przetargów - znajduje się zestaw narzędzi w formie
dużych ikon - do których dostęp jest możliwy tuż po otwarciu programu -
np. użytkownik ustawia sobie ikonę "Oświadczenie 22 ust. 1" - po
kliknięciu automatycznie otwiera się dokument gotowy do wydruku. Takich
samodzielnie ustawianych ikon może być nawet kilkadziesiąt - jednak po
ich skonfigurowaniu praca potem jest szybka i łatwa.
Program po jego uruchomieniu - takie jest założenie - ma w jak
najkrótszym czasie udostępnić jak najwięcej informacji - bez "grzebania"
w dokumentach.
Informacje, jakie uzyskuje użytkownik tuż po
uruchomieniu programu:
- Tytuł i podstawowe dane o przetargu (dane organizatora itp)
- Lista ostatnich przetargów (zależna od rozdzielczości ekranu i
wielkości czcionki)
- Wpłacone/otrzymane wadia [uzupełniane przez użytkownika]
- Kierownicy budowy i uprawnienia [uzupełniane przez użytkownika]
- Dostęp do folderu z dokumentami danego przetargu
- Data ogłoszenia/zakończenia przetargu [uzupełniane przez
użytkownika a częściowo automatycznie jeśli jest moduł pobierania
ofert]
- Strona www przetargu [uzupełniane przez użytkownika lub
automatycznie, jeśli jest moduł pobierania ofert]
- Wyniki przetargu [uzupełniane przez użytkownika]
- Cena ofertowa netto, brutto, vat [uzupełniane przez użytkownika]
- Przetarg wygrany/przegrany/oferta odrzucona
- Adnotacje inne dotyczące szczególnych okoliczności przetargu
- Dostęp do modułów programu
- Maszyny/urządzenia
Pozornie może się rodzić pytanie - gdzie ta
automatyzacja, skoro większość danych należy wpisać ręcznie? Otóż takie
dane i tak należy prowadzić dla zapewnienia odpowiedniej dokumentacji i
prawidłowości procesu składania ofert - a czasem wraca się do danego
przetargu kilkakrotnie - np. podczas odpowiedzi na wezwania do
uzupełnienia dokumentów lub podczas stopniowego uzupełniania
dokumentacji przetargowej (czasem przetarg przygotowuje się kilka dni).
Do przetargu wraca się najczęściej po upływie roku - kiedy ogłaszany
jest niemal identyczny przetarg (np. remonty cząstkowe nawierzchni
jezdni, albo coroczne konserwacje), albo chce się sprawdzić formularz
cenowy - jeśli ktoś z czytających te słowa zaczyna wątpić, czy aby na
pewno ten program usprawni proces ofert i obsługi Działu Przetargów w
danym przedsiębiorstwie, odpowiadam: TAK - wystarczy tylko znać kogoś,
kto pracował przy przetargach.
Moduły programu.
Moduły to inaczej bardzo rozbudowane funkcje programu, dodatkowe
elementy, które same w sobie mogłyby być mini-programami. Jednym z
najważniejszych modułów - i tu zapewne zaskoczę Czytelnika - jest moduł
konwertujący PDF na dokument! Bez tego elementu ani rusz! TAK. Właśnie
taka mała rzecz - a jej brak jest poważną kulą u nogi. Omówmy
więc podstawowe moduły tego Programu, który w przyszłości może usprawnić
pracę Działu Przetargów.
1) Moduł konwertera dokumentów. Bez posiadania dobrej klasy
konwertera dokumentów z PDF na dokument lub arkusz kalkulacyjny jesteśmy
skazani na totalną porażkę: bardzo wielu Zamawiających, czyli
organizatorów przetargu, szczególnie Urzędy Gmin tworzą dokumenty w
formacie PDF - które niestety trzeba wypisywać ręcznie - tak, w XXI
wieku przygotowanie niektórych przetargów należy wypisać ręcznie, co
zajmuje około 50-70% więcej czasu od przetargu przygotowanego
komputerowo. Problem polega na tym, że darmowe konwertery tego typu
niezbyt dobrze radzą sobie z polskimi znakami i formularzami w postaci
tabel, wykresów, etc. Tego typu konwerter musi być koniecznie wbudowany
w w Program - moduł musi być łatwy w obsłudze i mieć możliwość
konwertowania wszystkich dokumentów w danym katalogu (opcja: pojedynczy
plik lub katalog). Przekonwertowany dokument musi bardzo
wiarygodnie odzwierciedlać oryginał. Dobrze byłoby, aby taki konwerter
miał też moduł konwertowania nowego formatu *.docx - z Office 2007 -
gdyż wiele komputerów posiada jeszcze starsze wersje pakietu. Można co
prawda ściągnąć darmowy konwerter, oficjalny dostępny na stronie
producenta - ale program ma być prosty w obsłudze - użytkownik powinien
być niezależny.
2) Moduł wadium - bardzo przydatna funkcja - moduł taki ma
pokazać przede wszystkim wpłacone wadia oraz zwroty wadiów - a także
bilans wadium wraz z zaznaczonymi przetargami, z których jeszcze nie
zwrócono wadium. Jedno kliknięcie w moduł - i mamy całą listę pełną
informacji: ile wadiów zostało wpłaconych, z jakiego przetargu jeszcze
nie odesłano wadium, bilans wadiów [wpłacono/zwrócono] wraz z datami.
Dane będą systematycznie uzupełniane przez użytkownika.
3) Moduł danych statystycznych - będzie uwzględniał, kto
wygrał dany przetarg, jaka była różnica w cenie, ilu było startujących.
Wykresy mogą też być prezentowane graficznie.
4) Moduł przypominacza/lista zadań - będzie Nam przypominał,
że mamy dokończyć dokumentację przetargową, przypominał sprawdzenie
strony www przed złożeniem oferty (połączy się z witryną). Będzie Nam
przypominał, co musimy dzisiaj zrobić a co sobie zaplanowaliśmy
wcześniej (wyświetli się lista zadań), np.: "Dokończyć przetarg
'Budowa drogi w Katowicach'. Ukaże się lista zadań do dokończenia,
np.: wypełnić formularz ofertowy, uzupełnić harmonogram, podpisać
ofertę. Czasem przygotowuje się kilka ofert przetargowych dziennie -
zapisywanie wszystkiego na żółtych karteczkach bywa uciążliwe - byłoby
wskazane, aby Program pamiętał i pokazywał Nam listę zadań. Moduł lista
zadań - dostępny po kliknięciu danego przetargu lub jako pod-menu po
kliknięciu prawym klawiszem myszy.
Najważniejszą funkcją przypominacza ma być
zaprogramowanie dat wygaśnięcia najważniejszych dokumentów potrzebnych
do przetargu: Wpisu do rejestru ewidencji działalności gospodarczej,
informacji KRK, informacja o niezaleganiu ZUS i Urzędu Skarbowego,
ubezpieczenia cywilnego itd. Program sam przypomni, że np. "za miesiąc
upływa termin zaświadczenia o zdolności kredytowej" - Program będzie
miał zapisane do kogo się zgłosić i jak zareagować aby uzupełnić
dokumenty - oczywiście uprzednio wcześniej to zaprogramujemy.
5) Wyszukiwarka - kolejne przydatne narzędzie. Wyszukanie
informacji lub konkretnego przetargu za pomocą: nazwy przetargu, daty
przetargu, nazwy zamawiającego.
6) "Przypisz do..." - moduł ten to moduł ogólny, dostępny w
każdej funkcji programu - jakikolwiek dokument tworzony dla danego
przetargu, będzie automatycznie kopiowany do katalogu z danym
przetargiem. W przypadku otwarcia programu w menu głównym - po
kliknięciu na np. "dokumenty kierownika budowy" program zapyta nas, do
jakiego przetargu przypisać dany dokument - wtedy program stworzy dany
dokument (czasem zdarza się, że Zamawiający nie załącza niektórych
dokumentów do przetargu). Jeśli natomiast mamy już taki dokument
stworzony, to po kliknięciu w daną funkcję/moduł - Program otworzy dany
dokument uprzednio przypisany konkretnemu przetargowi. W praktyce po
kliknięciu na dany przetarg, zostanie on podświetlony - wtedy po
kliknięciu ikony dokumentu (na przykład): "Zgoda kierownika budowy" -
albo program wykryje, że taki dokument został już przypisany temu
przetargowi, wtedy otwiera ów dokument - albo jeśli nie został, prosi
Nas o wskazanie pliku, w którym się znajduje, lub tworzy nowy dokument z
uprzednio wskazanego szablonu i po edycji zapisuje już owy dokument do
danego przetargu.
7) Moduł informacji o maszynach i urządzeniach - Bywa, że do
przetargu potrzebne są parametry techniczne wielu urządzeń technicznych
(rok produkcji, szczegółowe parametry takie jak szerokość, wydajność,
pojemność, ilość, typ) - w tym module tworzymy bazę naszych maszyn i ich
parametrów i wygodnie dodajemy do przetargu. Ponieważ owe dane tak czy
owak musimy wpisać ręcznie do formularza ofertowego lub załącznika
oferty przetargowej, wymyśliłem specjalnie wygodny
"chwytak" - który pozwoli
ergonomicznie korzystać z tego modułu.
8) Moduł bazy danych o kontrahentach, bazie teleadresowej i
bazie producentów - stopniowe aktualizowanie takiej bazy może okazać się
czasem bezcenne - wyobraźmy sobie, że musimy wycenić nietypowy element
do przetargu - żmudne wyszukiwanie w internecie zajmuje czas - kiedy
mamy już swoją bazę - wystarczy tylko z niej skorzystać - to narzędzie
przyda Nam się, kiedy występujemy z kimś w konsorcjum, kiedy musimy
wycenić jakiś nieznany Nam element, a musimy znać precyzyjną cenę -
wtedy tylko wracamy do bazy danych i mamy dane, oferta której firmy była
najtańsza, co wyceniali i do jakiego przetargu, z jakiego
województwa/okręgu, oraz wszelkie konieczne Nam dane, które sami sobie
uaktualnimy.
9) [Opcjonalnie] Moduł
uaktualnień ogłoszeń o przetargach - moduł ten, ze względu na jego
ewentualne załączenie do programu musi być dobrze przemyślany, gdyż
wprowadza daleko idące zmiany w projekcie programu (moduł ten
rozwiązałby wiele problemów i znacznie ułatwił pracę w programie -
jednocześnie powoduje ów moduł drastyczną zmianę w funkcjonowaniu i
powiązaniach programu - co podnosi koszt zaprojektowania programu, czas
konieczny do jego zaprojektowania - co z kolei wymusza końcowe
podniesienie ceny). Należy zaznaczyć, że moduł ten wydatnie przyczyniłby
się do rozwiązania wielu problemów, znacznie ułatwił pracę, ergonomię,
ekonomię - jednak tutaj konieczna jest świadomość: coś-za-coś. Albo
program do przetargów bez tego modułu - albo większe koszty zakupu i
funkcjonowania programu. Istnienie tego modułu wymusza bowiem
"postawienie" co najmniej kilku niezależnych serwerów, do których
Program będzie się łączył i pobierał najnowsze bazy z danymi o
przetargach, moduł będzie posiadał oczywiście filtr, który wyeliminuje
niepotrzebne przetargi a tylko te, które Nas interesują. Innym wyjściem
z tej sytuacji jest nawiązanie współpracy z istniejącymi już bazami
danych o przetargach - po prostu wykupienie stałego pakietu
pobierającego. Różnica w funkcjonowaniu programu posiadającymi ów moduł
a bez niego jest gigantyczna: w wersji programu bez modułu wszystko
musimy wpisywać ręcznie - w wersji z modułem tytuł przetargu, kwota
wadium oraz inne dane są na bieżąco aktualizowane.
|